De Dr. Brabersstraat en het Roselaarplein zijn belangrijk voor de doorontwikkeling van de binnenstad. We maken het winkel-, horeca- en cultuurgebied compacter en we voegen meer woningen aan het stadshart toe.

De Dr. Brabersstraat was van oorsprong een winkelstraat. Later kwamen de winkels op de begane grond leeg te staan. Met de sluiting van de V&D in 2016 kwam ook een groot pand aan de Dr. Brabersstraat en het Roselaarplein leeg te staan.
We werken nu aan het veranderen van de Dr. Brabersstraat in een nieuwe woonstraat tussen de Markt en het Roselaarplein. Het oude winkelpand van ‘Van Oorschot Mode’ op Dr. Brabersstraat 4 – 10 is inmiddels verbouwd tot woningen. Na de zomer van 2025 begint de sloop van het voormalige V&D-pand. Op die plek komt een nieuw gebouw: De Roosenboom. Voor andere panden in de Dr. Brabersstraat, zoals het voormalige pand van Mervo Sport, is de vergunningsprocedure doorlopen.
Het laatste deel van de verandering van de straat is het groener maken van de openbare ruimte. De straat is nu nog ingericht voor winkels. In de nieuwe situatie wordt de weg smaller en komt er meer ruimte voor planten en bomen. De nieuwe inrichting past beter bij het wonen in de straat.
Het voormalige winkelpand Dr. Brabersstraat 4-10 is getransformeerd naar 25 woningen. In de plannen voor de V&D ontwikkeling wordt uitgegaan van ca 171 woningen en appartementen. Het plan van Janssens omvat het inperken van de m2 detailhandel op de begane grond. Er worden 3 loftwoningen toegevoegd.
De ontwikkelingen richten zich op verschillende toekomstige bewoners; in het initiatief van V&D wordt alles huurwoningen. Het initiatief van Van Oorschot richt zich op starters op de woningmarkt. Janssens zal voorzien in een kleinere commerciële ruimte, 3 loftwoningen en 5 maisonettes.
Binnen de plannen voor de V&D ontwikkeling zijn 25 parkeerplaatsen opgenomen in het pand, de overige bewoners kunnen parkeren in de bestaande parkeergarage Nieuwe Markt. Uiteraard wordt daarbij gekeken of in de bestaande parkeergarages voldoende plekken beschikbaar zijn voor bezoekers aan de binnenstad van Roosendaal. Indien noodzakelijk wordt gekeken of het aantal parkeerplaatsen aan de rand van de binnenstad kan worden uitgebreid.
De nieuwbouw op de plek van het voormalige V&D-pand heeft verschillende bouwhoogten. Het grootste deel van de nieuwbouw heeft een bouwhoogte van circa 18 meter . Op de hoek Dr. Brabersstraat en het Roselaarplein komt een hoger gebouw met een bouwhoogte van circa 30 meter. Aan deze zijde van de Nieuwe Markt komt een hoger gebouw van ongeveer 40 meter. Het bestaande pand Van Oorschot is met één laag opgehoogd. De nieuwe bouwhoogte van het pand is circa 12 meter. Het pand van Janssens Bouw behoudt dezelfde hoogte als nu.
De Dr. Brabersstraat wordt vergroend en daarmee ingericht op het veranderende klimaat en de nieuwe functie van de straat, namelijk een woonstraat. In deze vriendelijke omgeving ontstaat meer aanleiding tot contact en sociale controle. De exacte invulling krijgt meer vorm bij de verdere invulling van de plannen.
De bereikbaarheid van de Dr. Brabersstraat en het centrumgebied blijft in de nieuwe plannen gegarandeerd. In de nieuwe situatie worden de parkeerplaatsen op eigen terrein van het voormalige V&D pand bereikbaar via het kruispunt Burg. Freijterslaan/Roselaarplein. Daarvoor wordt de inrichting van het gebied, na verplaatsing van de bushalte aangepast.
Op deze projectpagina houden we u op de hoogte van de processtappen. Elk initiatief doorloopt daarnaast zijn eigen omgevings- vergunning en inspraakproces. Vragen over specifieke situaties of een van de initiatieven worden daarom doorgestuurd en direct beantwoord door de initiatiefnemer.
Net als veel middelgrote steden in Nederland zag ook Gemeente Roosendaal door de financiële crisis rond 2008 en de opkomst van online winkelen steeds meer retailers uit het centrum vertrekken. Zo werd de binnenstad steeds minder levendig en op het oog minder aantrekkelijk. De gemeente greep de situatie aan om de binnenstad onder handen te nemen. De subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden helpt hierbij!
Hoe? Dat vertellen we in deze video:
Deze ontwikkeling is onderdeel van ROOS, het Roosendaals Ontwikkelprogramma voor Onze Stad. Benieuwd naar het gehele plan? Kijk dan op roosendaal.nl/roos